۲۲ مهر ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۶
کد خبر: 924333

نقدی بر روش تأمین ارز مورد نیاز واردات خودرو

یحیی لطفی­ نیا، کارشناس اقتصادی

بعد از خروج آمریکا از برجام در ابتدای سال 1397 و با هدف مدیریت تقاضای ارز، جلوگیری از هدر رفتن منابع و تخصیص بهینه منابع ارزی موجود، دولت اقدام به ممنوعیت ثبت سفارش و واردات 1339 قلم کالا از جمله انواع خودرو سواری کرد در نتیجه عرضه خودرو به دلیل ممنوعیت ثبت سفارش و واردات و... با محدودیت مواجه شد.

بعد از خروج آمریکا از برجام در ابتدای سال 1397 و با هدف مدیریت تقاضای ارز، جلوگیری از هدر رفتن منابع و تخصیص بهینه منابع ارزی موجود، دولت اقدام به ممنوعیت ثبت سفارش و واردات 1339 قلم کالا از جمله انواع خودرو سواری نمود. در نتیجه عرضه خودرو به دلیل ممنوعیت ثبت سفارش و واردات، خروج شرکای خارجی خودروسازان داخلی و همچنین کاهش سطح تولید (کاهش 38 درصدی) با محدودیت مواجه شد. از طرف دیگر، با تشدید تقاضا برای خودرو به عنوان یک کالای سرمایه­ای و مصرف بادوام (برای حفظ ارزش دارایی­ها توسط خانوارها) شکاف بین عرضه (کمتر از یک میلیون دستگاه تولیدی) و تقاضا (حداقل یک میلیون و پانصد هزار دستگاه تقاضای سالانه مصرفی) بیش از پیش تشدید شد. از مهم ترین راهکاری مورد تأکید کارشناسان و مورد توجه دولت برای از بین بردن شکاف ایجاد شده، لغو ممنوعیت واردات خودرو (نو و کارکرده) در سرزمین اصلی و مناطق آزاد تجاری بود. جدول 1، فهرستی از اقدامات تقنینی و سیاستی دولت و مجلس شورای اسلامی برای تقویت کانال عرضه از طریق واردات را ارایه نموده است.

از زمان اجرایی شدن فاز واردات تا پایان اسفندماه سال ۱۴۰۱، فقط ۳۹ دستگاه خودرو از گمرکات کشور خارج شدند. با ورود به سال جاری، ریزآمار واردات خودرو در ۵ ماهه نخست سال ۱۴۰۲ نشان دهنده این است که در مجموع تعداد ۲۳۲۳ دستگاه خودروی سواری نو در گمرکات اظهار شده است. این در حالی است که انتظار می­رفت با تصویب قانون واردات خودروی نو، سالانه در حدود 100 هزار خودرو به کشور وارد شود که این مهم تا کنون محقق نشده و فاصله بسیاری با هدف مطرح شده وجود دارد.

 از مهم ترین موانع تحقق اهداف واردات خودرو به محدودیت منابع ارزی بر می گردد. از ابتدای تصویب قانون واردات خودرو نو و در ادامه کارکرده، روش­های متعددی برای تأمین ارزی مورد نیاز خودرو مورد توجه قرار گرفته است از جمله این موارد که تا کنون به نتیجه هم نرسیده است واردات بدون منشأ ارز، وارات بدون انتقال ارز، واردات خودرو در مقابل صادرات خودرو و قطعات، واردت خودرو با ارزهای خانگی، واردات خودرو از ارز صادراتی محصولات کشاورزی و .... تمامی روش­های پیشنهادی مذکور با کنون به دلایل مختلفی چون تضعیف بازار ارز و همچنین ایجاد رانت و یا امتیاز خاص برای گروهی از تجار به مرحله اجرا نرسیده است.

با این حال در جدیدترین اظهارات مسئولین در خصوص محل تأمین ارز واردات خودرو معاون وزیر صمت (مهدی ضیغمی) درباره تامین ارز خودروهای وارداتی، اظهار داشت: واردکننده خودرو، ارز مورد نیاز برای واردات را از محل صادرات خود و همچنین‌ محصولات غیر که الزامی به  عرضه ارز در سامانه نیما نداشته باشند، تامین می‌کند؛ کالای غیر نیز هر کالایی می تواند باشد، به شرط  آنکه در گروه کالایی که قرار دارد الزامی برای ارز حاصل از صادرات آن کالا در سامانه نیما وجود نداشته باشد. در واقع صادرکنندگان محصولات پتروشیمی، فولاد، فلزات رنگین و هیدروکربن‌ها الزام به عرضه ارز حاصل از صادرات خود در سامانه نیما دارند. در کمیسیون اقدام ارزی‌ طبق قانون مشخص شده است که برخی گروه‌های کالایی الزام به عرضه در نیما دارند و این صادرکنندگان نمی‌توانند کوتاژهای صادراتی خود را برای واردات سایر کالاها اختصاص دهند. بنابراین افراد می‌توانند ارز حاصل از صادراتشان را به صورت توافقی و براساس پروتکل مشخص به واردکننده خودرو بفروشند و الزامی نیست که واردکننده خودرو ارز خود را از یک صادرکننده خاص خریداری کند اما حتماً باید این معامله در صرافی تحت نظر بانک مرکزی انجام شود.

جدای از چرایی معافیت برخی از صادرکنندگان از بازگشت ارز حاصل از صادرات از طریق بستر سامانه نیما به عنوان اصلی­ترین بستر شفاف سازی و مشاهده پذیری جریان ارزی کشور و همچنین ابهام در نرخ توافقی بین صادرکنندگان و واردکنندگان خودرو، سازوکار پیشنهادی در نظر گرفته شده برای تأمین ارز واردات خودروی نو و کارکرده به معنای ایجاد امتیاز برای یک گروه مشخص از صادرکنندگانی که الزامی به بازگشت ارز حاصل از صادرات از طریق سامانه نیما ندارند در مقابل وارکنندگانی که الزام به بازگشت ارز حاصل از صادرات از طریق سامانه نیما دارند. پیاده سازی و تداوم این شرایط آثار و تبعات منفی متعددی برای بازار ارز دارد. به این صورت که:

1) منجر به افزایش اظهارات خلاف واقع برای نشان دادن افزایش حجم صادرات منتهی به تأمین مالی واردات خودرو خواهد شد که محل تأمین ارز این اظهارات خلاف واقع قطعاً بازار غیر رسمی خواهد بود که آن نیز منجر به فشار تقاضا و در نتیجه افزایش نرخ ارز خواهد شد.

2) منجر به تضعیف عرضه ارز در سامانه نیما از طریق ایجاد انگیزه برای سایر صادرکنندگان برای خروج از فرآیند بازگشت ارز از طریق سامانه نیما خواهد شد. نتیجه این اتفاق نیز کاهش عرضه ارز در سامانه نیما و ایجاد صف در تأمین ارزی واردات نیازهای ضروری و اساسی کشور خواهد شد.

جدول 1. فهرست اقدامات تقنینی و سیاست­گذاری دولت و مجلس شورای اسلامی در ارتباط با واردات خودرو

ردیف

تاریخ

اقدامات انجام شده

1

3 تیرماه 1397

بر اساس بخشنامه گمرک و بنا بر تصمیم ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی، ممنوعیت واردات ۱۳۳۹ قلم کالا که خودرو هم یکی از این اقلام است به گمرکات اجرایی ابلاغ شد.

2

11 اسفندماه 1400

رئیس جمهور: موانع قانونی و اجرایی واردات خودرو در سال ۱۴۰۱، حداکثر ظرف ۳ ماه آینده رفع گردد و با افزایش صادرات خودرو و قطعات، نسبت صادرات به واردات در صنعت خودرو افزایش یابد.

3

۱۶ خردادماه ۱۴۰۱

رئیس مجلس شورای اسلامی قانون واردات خودرو را برای مدت ۵ سال، جهت اجرا به دولت ابلاغ کرد.

4

3 شهریورماه 1401

جزئیات مصوبه واردات خودرو توسط هیات وزیران تصویب شد و معاون اول رئیس جمهور مصوبه نهایی را به کلیه سازمان‌ها شامل وزارت صمت، وزارت کشور، وزارت اقتصاد، بانک مرکزی و دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد ابلاغ کرد

5

۱۱ خردادماه ۱۴۰۲

اعضای هیأت عالی نظارت بر حسن اجرای سیاست‌های کلی نظام نظر خود را درباره واردات خودرو کارکرده اعلام کرد.

6

22 خردادماه 1402

مجلس با لایحه واردات خودرو کارکرده موافقت کرد.

7

5 تیرماه 1402

ممنوعیت واردات خودرو بالای ۴۰ هزار دلار ابطال شد.

8

۳۱ تیرماه ۱۴۰۲

رئیس مجلس شورای اسلامی، قانون الحاق موادی به قانون ساماندهی صنعت خودرو درباره واردات خودروهای کارکرده را به دولت ابلاغ کرد.

9

۴ مرداد ۱۴۰۲

رئیس‌جمهور، مجوز واردات خودروهای کارکرده با عمر حداکثر ۵ سال را برای اجرا به وزرات صمت ابلاغ کرد.

10

8 مردادماه 1402

هیئت وزیران آیین‌نامه واردات خودرو جانبازان، ویژه ۱۴۰۲ را تصویب کرد. طبق این مصوبه جانبازان ۵۰ درصد و بالاتر که در سنوات گذشته از تسهیلات موضوع ماده (45) قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران استفاده نکرده‌اند، می‌توانند خودروهای سواری مناسب و خودکار اتوماتیک داخلی یا وارداتی مورد متناسب با وضعیت جانبازی خود را تهیه کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.